Menció X(p)rimenta 2024 en la categoria Batxillerat i Cicles Formatius (Jesuïtes Casp. Sagrat Cor de Jesús, Barcelona)
Alumnat
- Héctor Requena Pina
- Sofía Laarmann Yuste
Docent
- Maria Conesa Ferrer
Temari curricular
- Química. Mescles homogènies
Nivell educatiu
- ESO i batxillerat
Objectius
- Demostrar la importància dels tensioactius a l’hora de fer emulsions
Material utilitzat
- 2 recipients que es puguin escalfar (vasos de precipitats)
- Termòmetre
- Font de calor
- Bec de bunsen
- Material per a barrejar vareta de vidre i agitador magnètic
- Oli vegetal oli d’ametlles dolces
- Aigua destil·lada
- Cera emulsionant
Protocol
- Abocarem la mateixa quantitat d’oli vegetal als dos recipients, i en un hi afegirem una quantitat determinada de cera emulsionant 1 part de cera per 3 parts d’oli en massa, per exemple 5 g de cera en 15 g d’oli.
- Escalfarem tots dos recipients fins que arribin a la mateixa temperatura uns 50 °C i la cera s’hagi fos, hi abocarem la mateixa quantitat d’aigua destil·lada 14 parts d’aigua per 3 parts d’oli en massa, per exemple 70 g d’aigua per 15 g d’oli i barrejarem amb intensitat.
- Compararem tots dos recipients: el que conté la cera contindrà un líquid homogeni de color blanc opac, en canvi, a l’altre recipient trobarem una fase d’aigua i una d’oli separades, i podrem distingir l’oli de l’aigua.
Si voleu reproduir aquest experiment, heu de comptar sempre amb la supervisió d’un adult.
0 Comentaris