Experimenta

Midó i glucosa

11 juliol 2011 | Batxillerat i FP, Biologia, Experimenta

Reproduïm el mecanisme de transformació del midó en glucosa. El vídeo que us presentem correspon a una pràctica tipus simulació que té com a objectiu principal comprovar el paper dels enzims en el procés de la digestió. Com es pot veure en el vídeo, l’experiment reprodueix el procés fisiològic pel qual els enzims actuen sobre les molècules orgàniques de cadena llarga, com ara el midó, convertint-les en compostos més fàcils d’assimilar, com és el cas de la glucosa.

Segons explica la mestra responsable, Elena Gayán, “els alumnes van enregistrar la pràctica prèvia sobre el reconeixement de principis immediats al laboratori (prova de Fehling, prova de lugol, prova xantoproteica) i la simulació de la digestió. Per qüestió d’espai, només us presentem la part de la simulació”.

La professora comenta que “els tres grups de treball van trobar-se amb la sorpresa que els resultats obtinguts no eren els mateixos que els esperats: ells consideraven que la “pràctica no havia sortit bé”. Quan els vaig proposar presentar-la al concurs, primer van dubtar perquè consideraven que no podien presentar una pràctica amb resultats contradictoris. Els vaig animar a pensar les possibles raons dels resultats aconseguits. A partir d’aquest moment i durant un parell de setmanes, els alumnes van anar suggerint i fent diferents proves  per intentar esbrinar quina part de la pràctica era la que no havia sortit com esperaven. Com a professora, considero que aquesta ha estat la part més rica de l’activitat: ha permès suggerir, discutir, argumentar, dissenyar i dur a terme les propostes dels mateixos alumnes.“

Premi X(p)rimenta 2011 en la categoria Batxillerat i Cicles Formatius. Institut Manuel Blancafort (La Garriga).

1 Comentari

  1. Glòria Diaz

    M’ha agradat molt, és didactic i m’ha animat a proposar altres experiments als meus alumnes.
    FELICITATS!

    Respon

Envieu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *