Menció X(p)rimenta 2022 en la categoria batxillerat i cicles formatius. INS Pla de l’Estany (Banyoles, Pla de l’Estany)
Alumnat
- Amira El Bazi
- Yuhui Li
- Ivet Riera
Docent
- Nuri Pavón
Temari curricular
- Química: Reaccions químiques
Nivell educatiu
- Batxillerat
Objectius
- Observar una reacció redox
Material utilitzat
- Matràs erlenmeyer
- Vidre de rellotge
- Ampolla petita
- Balança
- Espàtula
- Reactius:
- Glucosa
- Hidròxid de sodi
- Blau de metilè
- Aigua destil·lada
Protocol
- Preparem dues dissolucions.
- Primer, pesem dos grams de glucosa amb una balança.
- Els barregem amb 100 ml d’aigua que haurem mesurat acuradament amb una proveta.
- Per altra banda, pesem 2 g d’hidròxid de sodi també amb una balança.
- Afegim també 100 ml d’aigua destil·lada als 2 g d’hidròxid de sodi.
- Un cop tinguem les dues dissolucions, les barregem dins una ampolla.
- Afegim dins de l’ampolla unes gotes de blau de metilè.
- Barregem bé la dissolució.
- Observem que quan la dissolució està en repòs, adopta un color transparent, en canvi, quan la barregem és de color lila.
Resultats
En aquest experiment, el blau de metilè es comporta com un indicador Redox, el qual és incolor quan està reduït, però adopta un color blavós quan és oxidat. Veiem la dissolució transparent quan la glucosa redueix el blau de metilè. Per tant, el blau de metilè resulta reduït a leucometilè què és incolor, i la glucosa, en canvi, és oxidada. En sacsejar l’ampolla, posem el blau de metilè en contacte amb l’oxigen de l’aire, de manera que el leucometilè s’oxida i adopta un color lilós. El sorprenent canvi de color és degut a un procés de reducció i oxidació del blau de metilè, el qual, guanya dos electrons en reaccionar amb la glucosa i en perd dos en reaccionar amb l’oxigen
0 Comentaris