Fer un hort a l’escola, recopilar receptes útils, repartir fruita dos cops per setmana… Les propostes per potenciar el consum de determinats aliments són interessants i variades. Demostra que és millor deixar que els nens, nenes i els joves siguin els protagonistes de la seva pròpia alimentació.
Des de l’inici del projecte Poca verdura i massa refrescs? hem demanat a les escoles participants que fessin elles mateixes propostes per a millorar la dieta. Com a resultat 13 escoles han enviat els seus projectes. La diversitat i la riquesa d’idees és una de les valoracions més clares que se’n pot fer del material rebut.
Les escoles proposen receptes
Una de les propostes més repetida per part de les diferents escoles ha estat la realització de receptes que incloguin els aliments aconsellats en l’informe. N’hi ha de molt apetitoses, fins i tot una escola ha fet un bloc en el qual ha penjat els vídeos on diferents alumnes expliquen i preparen el plat. Segons diversos estudis es tracta d’una mesura força efectiva, ja que quan els mateixos joves proposen i cuinen els plats, a la llarga acaben introduint molt més els aliments que cal reforçar (la verdura, el peix, la fruita i els llegums, en el nostre cas).
Els més grans ensenyen als més petits
Un concepte molt important (i que una escola ha proposat) és que siguin els alumnes més grans qui ensenyin als més petits com s’ha de menjar. Aquest tipus de propostes són realment positives, ja que a les escoles els grans sempre són el referent dels petits i és una via molt interessant a fomentar en els centres.
Implicar-hi tothom
Altres propostes que creiem que són bàsiques a l’hora de canviar els hàbits alimentaris és involucrar al màxim de persones possibles. En aquesta línia han treballat algunes escoles que proposen compartir amb els pares els resultats i entre tots trobar més solucions.
Alguns dels suggeriments rebuts impliquen organitzar setmanes culturals o aprofitar les festivitats o diades, com Nadal o la Castanyada, per a treballar el tema.
Recursos multimèdia i de caràcter lúdic
L’ús del recurs multimèdia també ha estat compartit per diverses escoles. És important treballar amb les noves eines de la comunicació, ja que són una eina ràpida de fàcil difusió i efectiva.
Algun joc de taula, també apareix entre tots els suggeriments. L’enfocament lúdic també és imprescindible per aconseguir resultats positius i canvis entre els més joves. Una altra iniciativa que ha sorgit és la de fer un hort.
Introduir els aliments de mica en mica
També són realment positives les propostes concretes que fan diverses escoles per a introduir a poc a poc els aliments que ens interessa potenciar. Per exemple, hom proposa portar la fruita trossejada en un tupper un dia a la setmana. O bé hi ha escoles que diuen de repartir fruita a l’hora del pati dos cops per setmana.
Deixem la iniciativa als joves
En general, totes les propostes rebudes són molt interessants i engrescadores. Realment et fa adonar que potser hauríem de deixar als joves que fossin els protagonistes a l’hora de solucionar un problema. Si són ells els que proposen coses, segurament és perquè hi creuen, ho troben divertit i ho seguiran. Serà més efectiu que qualsevol mesura imposada.
Per això, qualsevol mesura proposada per una classe és bona, per petita que sigui, perquè el simple fet de treballar tots plegats en un mateix tema i amb un mateix objectiu generarà sense cap mena de dubtes canvis positius.
Fundació Alícia
0 Comentaris