Diverses escoles catalanes fan el seguiment de la cria dels ocells gràcies a la instal·lació de caixes – niu. Fins i tot hi han instal·lat webcams per seguir en directe la cria de les mallerengues! Aquí us n’expliquem les experiències.
Els ocells ens sedueixen amb els seus cants, formes i colors, ens ajuden a entendre l’entorn on vivim i ens emocionen amb la seva petita lluita diària per sobreviure: menjar, migrar o reproduir-se. Tot això es pot viure des de l’escola. Tot seguit us presentem dues experiències molt interessants vinculades a nius.cat
Les caixes niu de l’escola de Sant Esteve de Guialbes
Durant el curs escolar 2012-2013, els alumnes de l’escola de Sant Esteve de Guialbes (Vilademuls, Pla de l’Estany) han anat realitzant activitats setmanals relacionades amb l’ornitologia, amb la participació de pares de l’escola coneixedors d’aquest món i el suport de l’AMPA de l’escola. L’entorn natural privilegiat de l’escola ha permès observar moltíssimes espècies.
S’han dut a terme activitats de dibuix, per familiaritzar-se amb la morfologia i colors dels ocells propers; un audiovisual de reconeixement de cants (en una posterior sortida al camp, els nens van identificar prop de vint espècies pel seu cant!), anellament científic, construcció i manteniment de menjadores –amb una activitat diària d’observació dels ocells durant tot l’hivern, en grups reduïts-, i també construcció i instal·lació de caixes niu.
Una recent sortida d’inspecció de les caixes va permetre comprovar que l’èxit d’ocupació de les caixes ha estat del 100% (7 de 7), per part de mallerengues blaves i carboneres: les cares dels nens i nenes en veure les “seves” caixes amb nierades d’ocells acabats de sortir de l’ou eren la millor recompensa a totes les hores invertides en l’activitat!
Webcams als nius!
En algun cas, l’observació dels ocells entrant a la caixa niu es pot fer des del propi pati de l’escola. A més, s’han instal·lat dues càmeres web que permeten fer un seguiment continuat dels polls, cosa que fan els nens diàriament connectant-s’hi des de l’aula mateix, o des de casa. Així es pot fer un seguiment via webcam del niu de les mallerengues blaves i del niu de les mallerengues carboneres!
El seguiment del cicle reproductor es fa seguint el protocol del projecte nius.cat, de forma que les observacions contribueixen a aprofundir en el coneixement de la reproducció dels ocells a nivell general, i els alumnes es familiaritzen amb el mètode científic d’observació i recollida de dades i participen així de l’anomenada ciència ciutadana. Des d’aquest enllaç i aquest altre podeu veure els resultats de dos dels nius que s’estan estudiant en aquests moments: 123-2013 i 126-2013.
El projecte Nidum
L’any 2012, l’associació Miloca va iniciar el Projecte Nidum, un projecte educatiu que té per objectiu acostar la natura a les escoles a partir de la construcció i seguiment de caixes niu. Amb l’ajuda de Miloca, els nens i nenes participen en totes les fases del projecte, des de la construcció de les caixes i la col·locació d’aquestes en zones properes a l’escola, fins a la revisió i recollida de dades.
El fet de treballar a prop de l’escola, en un entorn conegut i abastable, propicia la motivació dels alumnes. Justament és aquesta contextualització de l’aprenentatge el que fa que els nens i nenes sentin curiositat, es motivin i participin activament en les activitats.
Com en el cas de Sant Esteve de Guialbes, el seguiment del cicle reproductor es fa seguint el protocol del projecte Nius, de tal manera que les dades obtingudes durant la revisió de les caixes també esdevenen útils per seguir els paràmetres reproductius dels ocells a nivell de tota Catalunya. Des dels següents enllaços podeu veure els resultats de dos dels nius que s’estan seguint enguany a Monistrol: Monistrol-12 i Monistrol-13.
Properament, trobareu al web del projecte materials didàctics específicament preparats per a treballar la nidificació dels ocells i, en particular l’ús de caixes niu, en l’entorn escolar. Us ho farem saber aquí tan aviat com estiguin a punt!
Gabriel Gargallo, Toni Llobet i Elisenda Navarro
0 Comentaris