Per això, observar i analitzar les cares, els rostres, les expressions facials dels científics dibuixats pot donar-nos una idea de l’evolució dels referents utilitzats pels nens.
Entre sis a vuit anys: els científics afables
Els més petits, de sis a vuit anys, sovint representen un científic afable, dibuixen cares somrients, ulls vius, estats emocionals relaxats, plaents i molt humans.
L’expressió predominant és d’optimisme. Això ens remet a una idea de recerca científica com a tasca positiva, agradable i útil.
Entre nou i onze anys: científics de pel·lícula… o tot el contrari
Pels volts dels nou i deu anys apareix amb força un nou rostre del científic que prové del món de la ficció cinematogràfica.
És segurament l’edat en que apareix amb més freqüència el savi boig de les pel·lícules de ciència ficció. Sovint, en aquest tipus de representacions, el científic és un individu turmentat, obsessionat. A la cara hi trobem: somriures perversos, ulls desorbitats, rostres desencaixats, cabells esvalotats…
Al mateix temps, però, al final d’aquesta etapa, els propis infants poden arribar a expressar que aquesta és una imatge estereotipada i reflectir-la al mateix temps que la desestimen com a referent de l’activitat científica.
Paral·lelament a l’estereotip anterior, els infants d’entre nou i onze anys també representen uns nous científics amb unes expressions molt interessants: les cares expressen una actitud reflexiva, interrogativa, de concentració… que reflecteix l’activitat mental del personatge dibuixat. Aquesta nova imatge es contraposa al científic boig i els apropa a la realitat.
Dotze anys cap endavant: del científic mediatitzat a les noves expressions
A partir dels 12 anys s’observa, amb molta freqüència, la influència dels mass media en les seves representacions, cosa que fa que els rostres no expressin tant emocions i sentiments particulars del personatge com expressions estandarditzades de les imatges de referència.
Tanmateix als dotze – quinze anys trobem altres visions més personals, algunes que s’apropen a imatges més freqüents en edats anteriors, com ara:
El científic relaxat, somrient, d’ulls vius, mostrant una emoció afable, agradable
El científic boig i turmentat.
D’altra banda també apareixen noves expressions en les que el científic mostra una emoció particular en un moment concret de la seva tasca, com ara:
El científic que expressa desesperació i frustració davant l’error.
El científic emocionat reaccionant en el seu moment “eureka”.
Finalment, els més grans de setze a divuit anys, ens poden donar unes visions molt personals, metafòriques i que conviden a reflexions com ara,
És prou ètica avui l’activitat científica? Quin paper tenen altres sers vius en aquesta activitat?
La imatge del científic ha de respondre a un únic patró? La meva imatge, o la dels col·legues, després d’una nit de marxa, m’inhabilita com a possible futur científic?
Conclusió
Aquesta mirada dels rostres dels científics que representen els nens de 6 als 18 anys s’ha realitzat a partir de les produccions que han arribat al concurs, per tant, en absolut pretén ser exhaustiva. De tota manera, el que s’observa d’aquesta anàlisi és que, tot i haver-hi certes semblances i algun patró més freqüent a algunes edats, la imatge del científic és diversa i evoluciona amb l’edat. Per tant crec important que els adults que interactuem amb infants i adolescents els ajudem a, com diu la Rosina Malagrida a Millorar la cultura científica, tot un repte!, percebre la ciència i la tasca científica amb confiança i optimisme, oferint-los-hi així nous referents que els ajudin a ampliar i evolucionar la idea del científic que reben d’altres entorns socials.
Fins al proper missatge!
Mequè Edo

La composició és ordenada, clara i els actors ocupen el seu corresponent espai.
Aquests elements gràfics permeten inferir uns continguts convencionals que donen sentit i enriqueixen la imatge, creen un context exclusivament orientat a l’observació còsmica i, sempre, dins un marc de confiança i utilitat.
El científic, amb el seu optimisme, així ho manifesta.
Comentari de Jordi Pericot

El científic és jove i té un tarannà alegre. La joventut i optimisme del personatge permet identificar la recerca científica com una tasca positiva, agradable, útil. La emotivitat que desperta ajuda a aproximar-se al dibuix amb una bona disposició i a veure el científic amb simpatia.
Comentari de Jordi Pericot

El dibuix ha estat realitzat per Martí Rosés, un noi de 16 anys.
Aquest excel·lent dibuix és un bon exponent de la predilecció que senten els joves catalans pels temes relacionats amb la química i la biologia, tal i com s’explica a Quina mena de ciència mostren els dibuixos fets pels nens?

En aquest dibuix, el microscopi fins i tot apareix de la mateixa mida que la científica! El dibuix ha estat realitzat per Sabina Vilagut, una nena de 14 anys.

Destaca la presència d’un potent telescopi, l’instrument de ciències físiques més emprat (vegeu Quina mena de ciència mostren els dibuixos fets pels nens? ).

L’expressió predominant és d’optimisme això ens remet a una idea de recerca científica com a tasca positiva, agradable i útil.

La il.lustració ha estat realitzada per Silvia Casanova, de 10 anys.

És segurament l’edat en que apareix amb més freqüència el savi boig de les pel·lícules de ciència ficció.
Aquest dibuix ha estat fet per Laia Velasco, d’onze anys.

Aquesta mena de dibuixos són freqüents a partir dels 9 a 10 anys. El present dibuix ha estat realitzat per Joel Gorrera, d’onze anys.

La il.lustració ha estat realitzada per Marina Ibañez, de 10 anys.

Aquesta nova imatge es contraposa al científic boig i els apropa a la realitat.
El dibuix ha estat fet per Adelaida Rubió, de 10 anys.

Aquesta científica ha estat dibuixada per Elisa Ferrer, de 14 anys.

El dibuix ha estat realitzat per Silvia Prat, de 13 anys.

A partir dels 12 anys, els mitjans de comunicació deixen sentir la seva influència en els dibuixos que fan els nens. El científic de la il.lustració ha estat dibuixat per Erola Fenollosa Romaní, de 14 anys.

Aquest dibuix ha estat realitzat per Pau Barba Colomer, de 12 anys.

Aquest dibuix ha estat realitzat per Elena Fuentes, de 12 anys.

Aquest dibuix ha estat realitzat per Marc Armengol, de 17 anys.

A més, el científic del dibuix sembla treballar sol i aïllat. Potser fa feina en secret? Aquest és un altre element arquetípic, tal i com s’explica al text Faetont o Frankenstein? La ciència com a creadora de mites moderns.
El dibuix que ens ocupa arriba a uns nivells de detall extraordinaris que ens mostren com és el món imaginari d’aquest investigador, i que inclouen dos terraris, cameres, lupes i microscopis, llibres, aparells informàtics i una interessant paperera plena a vessar, símbol probablement d’una producció científica intensa.
0 Comentaris