El món és ple de paradoxes i de contradiccions, reals o aparents. L’escola podria aprofitar-les per despertar l’interès dels alumnes. No s’han d’amagar les llacunes del coneixement, sinó tot el contrari: són una invitació a pensar, a discutir, a elaborar…. Aquestes van ser algunes de les idees centrals de la xerrada “Els estímuls en l’educació”, que va oferir ahir el físic Jorge Wagensberg a més de 50 docents dins el programa Ciència i Aula de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi).
Wagensberg va defensar que, a l’hora d’ensenyar ciència als alumnes, s’expliquin no només els resultats sinó el mètode que s’ha fet servir per obtenir-los. Entre d’altres aspectes, va defensar la necessitat de saber conversar a l’aula i va destacar la importància d’aconseguir el goig intel·lectual dels alumnes, és a dir, el plaer de comprendre com a element de motivació essencial del procés d’aprenentatge. Igualment, va reivindicar el poder de l’errada com a eina científica i pedagògica.
La intervenció de Jorge Wagensberg, director científic de la Fundació ‘la Caixa’, ha constituït la sessió inaugural del programa “Ciència i Aula” del curs 2013-14. La propera sessió d’aquest cicle que organitza l’FCRi serà Recursos, jocs i algun secret per fer tallers de matemàgia, que s’oferirà el proper dia 31 d’octubre.