Oferim a les escoles la possibilitat d’investigar el plàncton marí i fer sortides en vaixell.
El mar és ple de diatomees, copèpodes, dinoflagelats i altres éssers minúsculs que no podem veure a simple vista, però que el microscopi revela com un fascinant univers viu de formes sorprenents que anomenem plàncton.
La recerca sobre el plàncton ajuda a entendre molts aspectes de la biodiversitat i del funcionament de l'ecosistema marí. Ara, les escoles que ho desitgin poden tenir accés als recursos necessaris per a estudiar-lo de manera senzilla i assequible, de forma que puguin extreure'n interessants coneixements i lliçons.
L'activitat, anomenada "Vida al Mar", es fruit d'una col·laboració entre el portal Recerca en Acció, l'Agència per a la Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), l'Institut de Ciències del Mar (ICM) del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Aquest activitat va sorgir durant les Segones Jornades sobre l'Ensenyament de la Biologia i la Geologia a Secundària organitzades pel Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya i que varen tenir lloc a Cosmocaixa l'octubre del 2007.
Els alumnes faran de científics
Les escoles participants realitzaran una o diverses sortides en barca per tal de recollir les mostres. Aquestes sortides es faran en grups petits, de 5 alumnes i un professor, acompanyats per un investigador del Institut de Ciències del Mar. Els alumnes hauran de fer servir un seguit d'estris i equips per a pescar el plàncton, recollir els organismes capturats i guardar-los dins de recipients adients. A més mesuraran un seguit de variables ambientals.
Amb les dades i els exemplars recollits, les escoles podran realitzar diversos estudis als seus propis laboratoris, tot seguint les directrius de les guies pedagògiques que els seran subministrades.
A més, el treball dels alumnes ajudarà a desenvolupar un projecte de recerca que du a terme l'Institut de Ciències del Mar en col·laboració amb l'Agencia Catalana de l'Aigua per esbrinar les causes de les proliferacions de meduses en el litoral català. Amb aquest objectiu, els alumnes participants localitzaran i quantificaran les larves i juvenils de meduses que trobin en les mostres de plàncton, i comunicaran les dades obtingudes als investigadors de l'Institut de Ciències del Mar.
Pera més informació podeu consultar les Activitats a realitzar durant les sortides. També us recomanem que consulteu el document Què és el plàncton? Finalment us recomanem la lectura del text Possibles estudis a realitzar, on detallem les 4 propostes que podeu dur a terme per tal que pugueu triar-ne una.
Els alumnes divulgaran els seus resultats
Els alumnes de les escoles participants presentaran els resultats dels seus treballs al portal Recerca en Acció tot redactant almenys un missatge explicatiu dels resultats obtinguts en la seva recerca. D'aquesta manera s'anirà configurant un 'Diari de Recerca' que serà creat de forma cooperativa amb les aportacions de totes les escoles participants, i que serà consultable per a tothom.
Addicionalment, les escoles poden realitzar imatges, fotografies, vídeos, dibuixos, etcètera, per tal d'il·lustrar el seu treball i publicar-les a Recerca en Acció.
Que cal fer per a participar?
Les escoles interessades han de llegir atentament les bases i complimentar el formulari d'inscripció .
Cal que aquest formulari sigui enviat a l'AGAUR (Via Laietana 28, 08003 Barcelona; FAX 93 552 90 10) a l'atenció de Recerca en Acció. La data límit per a inscriure's és el dia 14 de març de 2008.
Si es rep un nombre elevat de sol·licituds, les escoles seran triades segons l'ordre de recepció de la seva sol·licitud.
Per a plantejar qualsevol dubte o suggeriment, no dubteu a contactar amb Recerca en Acció.
Vida al Mar compta amb l'assessorament dels professors Josep Marlés (Fundació Collserola Barcelona), Josep Carbonell (IES Salvador Espriu Barcelona), Antonio Jimeno (IES La Sedeta, Barcelona) i Imma Llobet (IES Marina, La Llagosta, Barcelona).