Tots ho hem llegit als llibres: el vapor d’aigua ascendeix, i quan guanya alçada es refreda. Aleshores es condensa (és a dir, esdevé líquida) en forma de gotetes molt petites, que formen els núvols. Si les gotetes creixen de mida, arriba un moment que cauen en forma de pluja. Però una cosa és llegir-ho als llibres i un altre és fer caure pluja dins l’aula.
El procediment és senzill. D’una banda, cal escalfar aigua per a crear vapor d’aigua. De l’altre es refreden dues regles metàl·liques al congelador. Finalment, es fa que el vapor d’aigua, que és un gas invisible, arribi fins als regles freds… et voilà! A mesura que es refreda, el vapor es condensa (es transforma en líquid) sobre la superfície de la regla i cau en forma de gotes. Hem aconseguit reproduir de manera senzilla el mecanisme de la pluja.
A la realitat, el procés és un xic més complex perquè el vapor requereix l’existència d’una petitíssima partícula sòlida, anomenada nucli de condensació (pols, contaminants, grans de pol·len…) sobre la qual es condensa (veieu aquesta animació) La temperatura de l’aire a la qual es condensa el vapor, hi té molt a veure: les molècules de vapor d’aigua tenen energia i es belluguen força. Però quan es refreden, el moviment de les molècules s’alenteix i és més fàcil que puguin agregar-se entre si i als petits granets de pols.
La NASA ha preparat un Vídeo per mostrar com es desenvolupa aquest procés a la natura.
Premi X(p)rimenta 2011 en la categoria Primària. Escola La Noguera (Balaguer).
Nois, trobo senzill i molt efectiu l’experiment de la pluja. Felicitats