El Tibet, de tradició no violenta i sense exèrcit, va ser un país amb les seves normes i lleis, govern, costums, religió i llengua. La forta repressió xinesa als anys 50 va intentar destruir tota una cultura i tradició, va acabar amb la vida de milers de tibetans i va provocar la pèrdua d’una part important dels seus recursos naturals, amb la tala indiscriminada de prop d’un 80% del bosc tibetà.
El projecte arquitectònic que presentem es va desenvolupar en diferents fases l’any 2008, i va consistir en la construcció del recinte escolar Serkong School, a la vall de Spiti, al poble de Tabo (Himachal Pradesh, Índia). L’escola acull 250 nens i nenes refugiats tibetans. Els treballs van incloure també la construcció d’un menjador i la implantació d’un sistema solar passiu com a font energètica.
Com es pot veure a les imatges, la tecnologia de construcció del edifici es va basar, en part, en fer servir maons de terra crua i palla assecats al Sol. En aquest tipus de maons, la palla aporta aïllament i dona consistència el fang, que quan s’asseca no s’esquerda per que queda travat per la palla. Aquest material constructiu s’anomena tova i es fa servir a molts països del món.
A Catalunya tradicionalment s’ha fet servir l’anomenat tapial, que consisteix a construir murs fets de terra compactada dins d’un encofrat de fusta. Modernament hi ha interessants exemples de recuperació d’aquesta tècnica en algunes vivendes actuals.
En el cas de la Serkong School de Tabo, els beneficiaris de la tasca duta a terme per la UPC són bàsicament els nens i les nenes de les famílies exiliades. De fet, superant tots els cursos que s’imparteixen a l’escola, se’ls ofereix l’oportunitat de seguir amb l’educació secundària i poder optar a una carrera universitària o a altres tipus de titulacions. El projecte constructiu de l’escola de Tabo (dut a terme per Marta Miranda Santos i Sonia González Sobrino, estudiants de l’EPSEB) es va iniciar al juny del 2008 quan les condicions climatològiques eren més favorables i les obres van tenir una duració de 5 mesos. També es va fer l’estudi i la recopilació de diferents sistemes d’energia solar passiva (per escalfament d’aigua, cuina solar, etc.) i es va implantar un sistema econòmic d’escalfament d’aigua al menjador de l’escola, amb el que s’ha aconseguit un estalvi d’un 30% de gas, a causa de l ’increment de temperatura inicial de l’aigua.
Imatge de la Serkong School, a Tabo
Per a més informació sobre el país, consulteu el projecte Expedició al Tibet (Zhang Zhung) que relata el viatge que l’expert Josep Lluís Alay va efectuar l’any 2009.
Diari de recerca
1: Construcció d’una escola pels refugiats del Tibet
Al poble de Tabo (Himachal Pradesh, Índia), l’any 2008 dos estudiants de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (UPC) van ajudar a construir-hi una escola per a nens i nenes tibetans.
0 Comentaris