Centre d’interpretació del Ferrocarril de Móra la Nova

21 agost 2014 | basic, Turisme científic

Màquines de tren, vagons, cotxeres, ponts giratoris i l’edifici de l’antic enclavament són els ingredients d’aquest magnífic Centre  on endinsar-se dins la màgia del ferrocarril.

 
Una gran locomotora de vapor, la 141F-2316, manté  intacte la seva impressionant corpulència. Però ja no arrossega vagons, ara reposa dins d’una gran cotxera de Mora la Nova en el que avui és el Centre d’Interpretació del Ferrocarril d’aquesta localitat.
La 141F-2316 és només una part del material que s’hi exhibeix en aquest centre, on hi ha d’altres màquines (locomotores, tractors de maniobres, vagons de càrrega…), un pont giratori de 23 metres, cotxeres i l’edifici restaurat de l’antic enclavament: un dels primers sistemes de control electromecànic d’estacions que hi va haver a Europa,  construït el 1928. Tot plegat configura un centre atractiu, que hom pot conèixer en un parell d’hores amb les visites guiades que organitza la  Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova (FPPFI).
Enclavament
La ubicació d’aquest centre no és casual:  a Móra la Nova hi va haver un dels dipòsits de locomotores de vapor més importants de la Península,  que podia allotjar fins a 100 màquines de tren i on hi havien treballat fins a 1.000 persones.  Aquesta vila fou un important punt de relleu de locomotores pel fet de ser equidistant de Barcelona i de Saragossa (uns 150 km).   El 1922 es construeix la platja de classificació amb 11 vies destinades a la formació de trens, i el 1928 es dotà a l’estació d’un sistema d’enclavaments modern ja que l’intens tràfic de formació de trens necessitava d’àgils maniobres per al canvis d’agulles i la senyalització.
Locomotores, trens i vagons. Sens dubte un dels principals atractius del Centre d’interpretació del Ferrocarril de Móra la Nova  són les locomotores.  A  banda de dues de vapor (la 141F-2316 i la 241F-2238, dues màquines impressionants que els anys 50 i 60 encara arrossegaven trens de llarga distància per la Península Ibèrica)  hi ha d’altres clàssics, com ara l’automotor Renault ABJ2, construït el 1938, una locomotora dièsel, un tren Catalunya Express i una màquina elèctrica.  Diversos vagons de càrrega completen el conjunt,  que ocupa una gran cotxera.
Per la seva part, l’antic enclavament, construït el 1928, és un magnífic edifici molt ben restaurat, que conserva tot l’aroma d’aquest tipus de construccions, sobretot a la sala superior, tota de vidre i amb vistes sobre les vies. L’edifici mostra l’evolució dels sistemes de senyalització ferroviària al llarg de la història.
Finalment, la visita al pont giratori completa la visita a aquest conjunt d’instal·lacions,  que es troba situat al costat mateix de l’actual estació de tren de Móra.
Consulteu les instal·lacions i les condicions de les visites guiades a la web de   la  Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova.