Fa un parell de mesos que hem iniciat el projecte Poca verdura i massa refrescs? i al llarg de tot aquest temps hem pogut veure els resultats de l’estudi dels hàbits alimentaris dels escolars catalans. Hem anat parlant dels diferents aliments que ens han servit d’indicadors i hem començat a veure el més important: les propostes dels mateixos alumnes per millorar els punts febles de la seva alimentació.
Propostes sorgides dels alumnes
El fet que els nois i noies hagin de fer propostes per millorar els seus hàbits alimentaris és una de les millors estratègies pedagògiques per implicar-los. Però és que, a més a més, les seves contribucions poden servir d’exemple o de guia per engrescar totes aquelles persones que vulguin fer un cop de cap i millorar la seva dieta.
Propostes molt didàctiques!
A l’anterior missatge vam veure que hi havia una gran diversitat de projectes. Realment hi ha propostes molt didàctiques! Un exemple molt clar seria cercar formes alternatives de menjar els aliments que menys ens agraden. Aquest és el cas d’algunes de les propostes que ha fet l’alumnat de l’IES Ferrer Escrivà, els quals han pensat maneres divertides de menjar fruita i verdura i ho han plasmat en forma de presentacions i vídeos.
Un altre model seria la proposta d’accions col·lectives. L’estratègia és simple però molt efectiva: és més fàcil que t’animis a dur una acció conjuntament amb més gent que no pas de manera individual. I això és una de les propostes que fa l’alumnat de l’IES la Sedeta, el ZER Baridà-Batllia o Les Heures: porten fruita per esmorzar com a alternativa a altres aliments.
Evidentment, el treball fruit de la reflexió també pot ser una bona eina per ser conscients de les nostres actituds envers el menjar. En aquest sentit, l’alumnat de l’IES Sa Palomera ha fet uns vídeos que no deixaran indiferents a qui els mira!
Fer-se el menjar un mateix
Per canviar els hàbits, és important no solament entendre la importància que tenen en la nostra salut, sinó també poder implicar-se en allò que volem canviar. Per exemple, molts infants deixen menjar al plat o no volen certs aliments, però, en canvi, si han ajudat a preparar-lo aquesta actitud sol canviar. Per estimular que participin en la preparació del menjar, diverses escoles han pensat en fer tallers de cuina. És el cas de l’Institut Federica Montseny o el Col·legi Sant Josep de Reus.
Propostes molt completes
Evidentment, però, canviar un hàbit no acostuma a ser fàcil i una bona estratègia per aconseguir-ho és treballar les propostes de forma global. Així, el CEIP Josep Barceló i Matas proposa diverses accions que van des d’un programa de ràdio, a la realització d’un concurs, passant per una xerrada conjunta amb pares i mares. L’IES Front Marítim també opta per una implicació dels pares a partir de l’enviament d’un fulletó fet pels mateixos alumnes. A més a més, també faran una exposició de les propostes sorgides entre les quals destaquen l’organització d’una obra de teatre amb els aliments com a protagonistes!
En definitiva, un munt d’iniciatives per triar i remenar!
0 Comentaris