Químic o astrònom, amb ulleres i bata blanca, i tancat al laboratori. Aquest és a grans trets l’estereotip majoritari de la mostra que hem estudiat. I fins a un 67% té una visió positiva dels científics, mentre que només un 19% dibuixa representacions negatives.
La imatge social de la ciència i de les persones que s’hi dediquen és sovint força allunyada de la realitat. Així ho demostren els estudis que, des de l’any 1950, s’han dut a terme per part d’investigadors de les humanitats i de les ciències. La metodologia que ha estat adaptada per utilitzar en aquest projecte, va ser validada per Chambers, l’any 1983, i que proposa la utilització del test DAST (Draw a Scientist). Posteriorment, ha estat aplicada a altres estudis amb objectius molt més concrets o sobre mostres més específiques. Avui disposem d’una dilatada informació de com és d’estereotipada la imatge dels científics. En el temps, amb 24 anys d’aplicació; en el món, en països d’Amèrica del Nord, Austràlia, Europa i Àsia; en diferents edats, per part de nens, adolescents, universitaris i fins i tot mestres. I, finalment, en diferents cultures.
Resultats del projecte ‘El científic dibuixat’
El projecte “el científic dibuixat” ens ha permès analitzar com és d’estereotipada la imatge de les persones que es dediquen a la ciència per part dels nens i joves catalans que han participat en el concurs “Dibuixa un científic o científica (vegeu-ne la presentació del projecte)
El primer dels estereotips, el gènere masculí del científic, ha estat tractat en el missatge anterior, i en aquest ens referim al seu aspecte.
Segons els estudis consultats, i coincidint amb les nostres anàlisis, els elements estereotipats apareixen en els dibuixos a mesura que els nens perceben la influència de la imatge que se’ls presenta sobre tot per part dels mitjans, especialment la TV, els còmics i les pel·lícules. Així ho manifesten quant se’ls demana d’on han obtingut les imatges que representen en els seus dibuixos. Això succeeix a partir dels 9-10 anys.
Els nens inclouen més estereotips que les nenes
Per una altra banda, segons la bibliografia i també en la nostra mostra, s’observa que els nois, a més de dibuixar únicament homes científics, inclouen en els seus dibuixos molts més estereotips que les noies, tenint en compte que el màxim estereotip inclouria: home, bata blanca, cabell esbojarrat i barba (i/o bigoti), ulleres, i edat madura. També inclouria senyals de risc, de secretisme, d’incomunicació i un entorn de laboratori amb instruments de química.
Tot seguit exposem els resultats obtinguts dels dibuixos analitzats referents a l’aspecte, la dedicació i l’entorn dels científics i científiques.
Químics amb bata blanca que treballen al laboratori
1/ Aspecte: podem comprovar que el 56% dels dibuixos inclouen la bata blanca, el 46% les ulleres, i el 21 % el cabell esbojarrat (la influència de la imatge d’Einstein no és tan assenyalada).
2/ Dedicació: la gran majoria es dedica a la química, ja que els dibuixos inclouen matrassos erlenmeyer en un 48%, alambins en un 20% i provetes en un 14%. En segon lloc, es dediquen a l’astronomia, amb un 41,4% de telescopis.
3/ L’entorn: el lloc de treball és essencialment el laboratori, on se situa la persona que es dedica a la ciència en un 60%, mentre que un entorn natural és molt menys representat i es redueix al 6,8%. La resta de dibuixos no defineixen o no representen aquests entorns.
Les actituds positives són més freqüents
Les actituds assignades als científics i les científiques en els mitjans i a les pel·lícules són molt diverses. I malgrat que hom podria pensar que en general són negatives, els estudis duts a terme més recentment, a més de mostrar mites com el de Frankestein o el Dr. No, inclouen imatges benefactores i dotades de valors humans. Aquesta imatge també es reflecteix en els resultats obtinguts, amb una imatge negativa del 19% i positiva del 67%; la resta no defineix aquest caràcter.
Aquests resultats són la mitja obtinguda reunint tots els dibuixos en dos grups, el primer de 6 a 12 anys i el segon de 13 a 18. En el segon grup els estereotips són més alts que els de la mitja i, en canvi, les actituds positives i negatives s’apropen més (53% i 21% respectivament).
Alguns dels documents consultats relaten experiències en les quals s’han analitzat dibuixos abans i després d’intervenir sobre alguns grups d’escolars, que han estat visitats per investigadors i investigadores, majoritàriament del sexe femení, i els han exposat les característiques de la seva tasca. En els resultats persisteixen les imatges estereotipades (disminuint una mica), excepte en aquelles experiències en les quals s’han utilitzat imatges de vídeos i de pel·lícules.
A Catalunya es fan alguns programes que faciliten el contacte directe amb els científics, com els que es duen a terme per part del Parc Científic de Barcelona (Fira Viu la Ciència i altres) i a la UAB (projecte ITACA), entre d’altres. Caldria mesurar-ne l’impacte pel que fa al seu poder d’influenciar en la imatge social de la ciència. Per això es disposa d’una eina molt adaptable, que hem assajat amb bons resultats: el DAST.
Fins al proper missatge!
Bibliografia:
Finson, Kevin D. Drawing a scientist: What we do and do not know after fifty years of drawings. School of Science and Mathematics, Nov. 2002.
David Wade Chambers. Stereotypic Images of the Scientist: The Draw-A-Scientist Test. Science Education 67(2):255-265 (1983)
Judith Nuño. Draw a Scientist: Middle School and High School Students. Conceptions about Scientists. CTSE 509: Advanced Science Teaching Methods. March 26, 1998
Resultats del projecte ‘El científic dibuixat’
El projecte “el científic dibuixat” ens ha permès analitzar com és d’estereotipada la imatge de les persones que es dediquen a la ciència per part dels nens i joves catalans que han participat en el concurs “Dibuixa un científic o científica (vegeu-ne la presentació del projecte)
El primer dels estereotips, el gènere masculí del científic, ha estat tractat en el missatge anterior, i en aquest ens referim al seu aspecte.
Segons els estudis consultats, i coincidint amb les nostres anàlisis, els elements estereotipats apareixen en els dibuixos a mesura que els nens perceben la influència de la imatge que se’ls presenta sobre tot per part dels mitjans, especialment la TV, els còmics i les pel·lícules. Així ho manifesten quant se’ls demana d’on han obtingut les imatges que representen en els seus dibuixos. Això succeeix a partir dels 9-10 anys.
Els nens inclouen més estereotips que les nenes
Per una altra banda, segons la bibliografia i també en la nostra mostra, s’observa que els nois, a més de dibuixar únicament homes científics, inclouen en els seus dibuixos molts més estereotips que les noies, tenint en compte que el màxim estereotip inclouria: home, bata blanca, cabell esbojarrat i barba (i/o bigoti), ulleres, i edat madura. També inclouria senyals de risc, de secretisme, d’incomunicació i un entorn de laboratori amb instruments de química.
Tot seguit exposem els resultats obtinguts dels dibuixos analitzats referents a l’aspecte, la dedicació i l’entorn dels científics i científiques.
Químics amb bata blanca que treballen al laboratori
1/ Aspecte: podem comprovar que el 56% dels dibuixos inclouen la bata blanca, el 46% les ulleres, i el 21 % el cabell esbojarrat (la influència de la imatge d’Einstein no és tan assenyalada).
2/ Dedicació: la gran majoria es dedica a la química, ja que els dibuixos inclouen matrassos erlenmeyer en un 48%, alambins en un 20% i provetes en un 14%. En segon lloc, es dediquen a l’astronomia, amb un 41,4% de telescopis.
3/ L’entorn: el lloc de treball és essencialment el laboratori, on se situa la persona que es dedica a la ciència en un 60%, mentre que un entorn natural és molt menys representat i es redueix al 6,8%. La resta de dibuixos no defineixen o no representen aquests entorns.
Les actituds positives són més freqüents
Les actituds assignades als científics i les científiques en els mitjans i a les pel·lícules són molt diverses. I malgrat que hom podria pensar que en general són negatives, els estudis duts a terme més recentment, a més de mostrar mites com el de Frankestein o el Dr. No, inclouen imatges benefactores i dotades de valors humans. Aquesta imatge també es reflecteix en els resultats obtinguts, amb una imatge negativa del 19% i positiva del 67%; la resta no defineix aquest caràcter.
Aquests resultats són la mitja obtinguda reunint tots els dibuixos en dos grups, el primer de 6 a 12 anys i el segon de 13 a 18. En el segon grup els estereotips són més alts que els de la mitja i, en canvi, les actituds positives i negatives s’apropen més (53% i 21% respectivament).
Alguns dels documents consultats relaten experiències en les quals s’han analitzat dibuixos abans i després d’intervenir sobre alguns grups d’escolars, que han estat visitats per investigadors i investigadores, majoritàriament del sexe femení, i els han exposat les característiques de la seva tasca. En els resultats persisteixen les imatges estereotipades (disminuint una mica), excepte en aquelles experiències en les quals s’han utilitzat imatges de vídeos i de pel·lícules.
A Catalunya es fan alguns programes que faciliten el contacte directe amb els científics, com els que es duen a terme per part del Parc Científic de Barcelona (Fira Viu la Ciència i altres) i a la UAB (projecte ITACA), entre d’altres. Caldria mesurar-ne l’impacte pel que fa al seu poder d’influenciar en la imatge social de la ciència. Per això es disposa d’una eina molt adaptable, que hem assajat amb bons resultats: el DAST.
Fins al proper missatge!
Bibliografia:
Finson, Kevin D. Drawing a scientist: What we do and do not know after fifty years of drawings. School of Science and Mathematics, Nov. 2002.
David Wade Chambers. Stereotypic Images of the Scientist: The Draw-A-Scientist Test. Science Education 67(2):255-265 (1983)
Judith Nuño. Draw a Scientist: Middle School and High School Students. Conceptions about Scientists. CTSE 509: Advanced Science Teaching Methods. March 26, 1998
0 Comentaris