Els nens més petits acostumen a dibuixar científics afables amb cares somrients. A mesura que els nens creixen surten les imatges més estereotipades, però també les més originals i inesperades.
Els dibuixos que reflecteixen l’imaginari de la persona científica fets per nens i nenes de 6 a 18 anys es poden analitzar des de diferents punts de vista. Estudiar l’evolució d’un aspecte concret a mesura que els autors es fan grans ens ajuda a entendre diferents moments d’aquest imaginari i, com diu en Jordi Pericot en el seu article Com analitzem el significat d’una imatge ens informa de quins són a cada moment els principals referents icònics i simbòlics dels dibuixants
Per això, observar i analitzar les cares, els rostres, les expressions facials dels científics dibuixats pot donar-nos una idea de l’evolució dels referents utilitzats pels nens.
Entre sis a vuit anys: els científics afables
Els més petits, de sis a vuit anys, sovint representen un científic afable, dibuixen cares somrients, ulls vius, estats emocionals relaxats, plaents i molt humans.
L’expressió predominant és d’optimisme. Això ens remet a una idea de recerca científica com a tasca positiva, agradable i útil.
Entre nou i onze anys: científics de pel·lícula… o tot el contrari
Pels volts dels nou i deu anys apareix amb força un nou rostre del científic que prové del món de la ficció cinematogràfica.
És segurament l’edat en que apareix amb més freqüència el savi boig de les pel·lícules de ciència ficció. Sovint, en aquest tipus de representacions, el científic és un individu turmentat, obsessionat. A la cara hi trobem: somriures perversos, ulls desorbitats, rostres desencaixats, cabells esvalotats…
Al mateix temps, però, al final d’aquesta etapa, els propis infants poden arribar a expressar que aquesta és una imatge estereotipada i reflectir-la al mateix temps que la desestimen com a referent de l’activitat científica.
Paral·lelament a l’estereotip anterior, els infants d’entre nou i onze anys també representen uns nous científics amb unes expressions molt interessants: les cares expressen una actitud reflexiva, interrogativa, de concentració… que reflecteix l’activitat mental del personatge dibuixat. Aquesta nova imatge es contraposa al científic boig i els apropa a la realitat.
Dotze anys cap endavant: del científic mediatitzat a les noves expressions
A partir dels 12 anys s’observa, amb molta freqüència, la influència dels mass media en les seves representacions, cosa que fa que els rostres no expressin tant emocions i sentiments particulars del personatge com expressions estandarditzades de les imatges de referència.
Tanmateix als dotze – quinze anys trobem altres visions més personals, algunes que s’apropen a imatges més freqüents en edats anteriors, com ara:
El científic relaxat, somrient, d’ulls vius, mostrant una emoció afable, agradable
El científic boig i turmentat.
D’altra banda també apareixen noves expressions en les que el científic mostra una emoció particular en un moment concret de la seva tasca, com ara:
El científic que expressa desesperació i frustració davant l’error.
El científic emocionat reaccionant en el seu moment “eureka”.
Finalment, els més grans de setze a divuit anys, ens poden donar unes visions molt personals, metafòriques i que conviden a reflexions com ara,
És prou ètica avui l’activitat científica? Quin paper tenen altres sers vius en aquesta activitat?
La imatge del científic ha de respondre a un únic patró? La meva imatge, o la dels col·legues, després d’una nit de marxa, m’inhabilita com a possible futur científic?
Conclusió
Aquesta mirada dels rostres dels científics que representen els nens de 6 als 18 anys s’ha realitzat a partir de les produccions que han arribat al concurs, per tant, en absolut pretén ser exhaustiva. De tota manera, el que s’observa d’aquesta anàlisi és que, tot i haver-hi certes semblances i algun patró més freqüent a algunes edats, la imatge del científic és diversa i evoluciona amb l’edat. Per tant crec important que els adults que interactuem amb infants i adolescents els ajudem a, com diu la Rosina Malagrida a Millorar la cultura científica, tot un repte!, percebre la ciència i la tasca científica amb confiança i optimisme, oferint-los-hi així nous referents que els ajudin a ampliar i evolucionar la idea del científic que reben d’altres entorns socials.
Fins al proper missatge!
Mequè Edo
Per això, observar i analitzar les cares, els rostres, les expressions facials dels científics dibuixats pot donar-nos una idea de l’evolució dels referents utilitzats pels nens.
Entre sis a vuit anys: els científics afables
Els més petits, de sis a vuit anys, sovint representen un científic afable, dibuixen cares somrients, ulls vius, estats emocionals relaxats, plaents i molt humans.
L’expressió predominant és d’optimisme. Això ens remet a una idea de recerca científica com a tasca positiva, agradable i útil.
Entre nou i onze anys: científics de pel·lícula… o tot el contrari
Pels volts dels nou i deu anys apareix amb força un nou rostre del científic que prové del món de la ficció cinematogràfica.
És segurament l’edat en que apareix amb més freqüència el savi boig de les pel·lícules de ciència ficció. Sovint, en aquest tipus de representacions, el científic és un individu turmentat, obsessionat. A la cara hi trobem: somriures perversos, ulls desorbitats, rostres desencaixats, cabells esvalotats…
Al mateix temps, però, al final d’aquesta etapa, els propis infants poden arribar a expressar que aquesta és una imatge estereotipada i reflectir-la al mateix temps que la desestimen com a referent de l’activitat científica.
Paral·lelament a l’estereotip anterior, els infants d’entre nou i onze anys també representen uns nous científics amb unes expressions molt interessants: les cares expressen una actitud reflexiva, interrogativa, de concentració… que reflecteix l’activitat mental del personatge dibuixat. Aquesta nova imatge es contraposa al científic boig i els apropa a la realitat.
Dotze anys cap endavant: del científic mediatitzat a les noves expressions
A partir dels 12 anys s’observa, amb molta freqüència, la influència dels mass media en les seves representacions, cosa que fa que els rostres no expressin tant emocions i sentiments particulars del personatge com expressions estandarditzades de les imatges de referència.
Tanmateix als dotze – quinze anys trobem altres visions més personals, algunes que s’apropen a imatges més freqüents en edats anteriors, com ara:
El científic relaxat, somrient, d’ulls vius, mostrant una emoció afable, agradable
El científic boig i turmentat.
D’altra banda també apareixen noves expressions en les que el científic mostra una emoció particular en un moment concret de la seva tasca, com ara:
El científic que expressa desesperació i frustració davant l’error.
El científic emocionat reaccionant en el seu moment “eureka”.
Finalment, els més grans de setze a divuit anys, ens poden donar unes visions molt personals, metafòriques i que conviden a reflexions com ara,
És prou ètica avui l’activitat científica? Quin paper tenen altres sers vius en aquesta activitat?
La imatge del científic ha de respondre a un únic patró? La meva imatge, o la dels col·legues, després d’una nit de marxa, m’inhabilita com a possible futur científic?
Conclusió
Aquesta mirada dels rostres dels científics que representen els nens de 6 als 18 anys s’ha realitzat a partir de les produccions que han arribat al concurs, per tant, en absolut pretén ser exhaustiva. De tota manera, el que s’observa d’aquesta anàlisi és que, tot i haver-hi certes semblances i algun patró més freqüent a algunes edats, la imatge del científic és diversa i evoluciona amb l’edat. Per tant crec important que els adults que interactuem amb infants i adolescents els ajudem a, com diu la Rosina Malagrida a Millorar la cultura científica, tot un repte!, percebre la ciència i la tasca científica amb confiança i optimisme, oferint-los-hi així nous referents que els ajudin a ampliar i evolucionar la idea del científic que reben d’altres entorns socials.
Fins al proper missatge!
Mequè Edo
0 Comentaris