El gal·li és un element químic que apareix a la taula periòdica amb el símbol Ga. Aquest metall té un punt de fusió molt baix, i això vol dir que es pot tornar líquid només escalfant-lo amb les mans!
A l’experiment agafem gal·li fos i el posem dins una solució d’àcid sulfúric per tal que adquireixi tensió superficial i una forma esfèrica.
Després, en presència d’un oxidant, com és el dicromat de potassi, es trenca la tensió superficial i la gota de gal·li s’eixampla i es contreu, movent-se a batecs.
El gal•li és un element químic amb un punt de fusió molt baix. En presència d’un oxidant, la gota de gal•li s’eixampla i es contreu movent-se a batecs.
Els experiments han estat creats per científics de la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona, sobretot Josep Duran i Josep Anton Vieta, membres també de la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital (C4D) de la mateixa Universitat.
Els vídeos han format part del programa de divulgació Kopèrnik (Comunicàlia) i distribuïts a la xarxa de televisions locals.
Bon dia,
Heu provat amb un altre oxidant?
El dicromat potàssic és un cancerígen confirmat de vies respiratòries. Tot i que l’exposició sigui petita el seu efecte és estocàstic, no hi ha dosi segura.
Legalment està prohibit el seu ús per menors i, pels treballadors, cal justificar que no existeix alternativa.
Gràcies
Benvolgut Santiago:
Entenc la teva preocupació. Una de les idees que ens va impulsar a gravar determinats vídeos era la intenció de no repetir-los. Dins d’aquesta categoria hi posaria el volcà de dicromat d’amoni, la serp de tiocianat de mercuri o, fins i tot, la reacció del sucre amb sulfúric. A la xarxa es poden trobar aquests experiments realitzats amb molta “alegria”, per no dir irresponsabilitat.
A la col•lecció d’experiments n’hi ha pocs que puguin fer els menors. La manipulació de reactius químics només s’hauria de fer per mans expertes o per persones assessorades per un expert. Aquest mateix experiment, l’àcid sulfúric representa un seriós perill de cremades.
Sense voler minimitzar el risc de l’experiment, el dicromat és molt més perillós per a les vies respiratòries per inhalació del sòlid. En aquest cas, es fa servir una dissolució 0,1M, pel que el risc d’inhalació del sòlid és pràcticament nul. Això si, sempre que es prepari en les condicions adequades. També cal dir que la dissolució resultant de l’experiment ha de ser tractada amb posterioritat de forma adequada. Les dissolucions de dicromat són un risc per al medi ambient. Per aquest motiu l’experiment es realitza en un laboratori on es donen les condicions de tractament adequades.
La pregunta, però, és molt interessant. La funció oxidant del dicromat es pot substituir?
És possible. Però que jo sàpiga, ningú no ho ha provat.
Malgrat això, aquest mateix experiment es pot activar amb un clau o agulla de ferro enlloc del dicromat. Però cada vegada que el vulgui fer “bategar” cal tocar-lo. Per aquest motiu un oxidant dissolt produeix un efecte més vistós. Hi ha d’altres oxidants en dissolució (o líquids) que podrien fer la mateixa funció? Caldria provar-ho. Probablement haurien de ser oxidants forts. No hem d’oblidar que l’àcid sulfúric ja és un bon oxidant.
Un bon referent, el professor Poliakoff, també fa servir dicromat: https://www.youtube.com/watch?v=N6ccRvKKwZQ
La referència de la reacció es pot trobar en un article científic: James L. Ealy. J. Chem. Educ., 1993, 70 (6), p 491
Per si algú vol saber més sobre el dicromat, una completa fitxa de seguretat es pot trobar a:
http://www.merck-performance-materials.com/merck-ppf/detailRequest?unit=CHEM&owner=MDA&productNo=104862&language=ES&country=CO&docType=MSD&source=GDS&docId=/mda/chemicals/msds/es-CO/104862_SDS_CO_ES.PDF
Espero haver estat útil. Moltes gràcies pel teu interès i el teu comentari.
Josep Duran
Josep,
Moltes gràcies per la teva resposta. Fa un grapat d’anys que treballo promovent el canvi de les pràctiques de laboratori “de tota la vida” per altres que evitin l’exposició d’alumnes i professors a cancerígens, mutàgens i reprotòxics.
Periòdicament organitzo cursos per a professorat de secundaria per a conscienciar-los dels riscos als laboratroris (molts desconeixen els riscos del dicromat, de la fenolftaleïna o de les sals de plom) i oferir-los alternatives.
Coincideixo amb tu que els estudiants no han de manipular productes perillosos. Oferir videos de bona qualitat pot eixamplar la seva experiència pràctica sumant d’una banda pràctiques magistrals enllaunades i de l’altra la manipulació de materials i productes segurs per adquirir coneixements i habilitats manipulatives.
Els recursos en línia com aquesta pàgina web poden ajudar als professors a abandonar determinades pràctiques i enriquir la docència experimental.
Salutacions.
Santiago Calvet
salutescola.blogspot.com