Notícies

Obertes les inscripcions de Petits Talents Científics a Girona, Tarragona i comarques lleidatanes!

13 setembre 2024 | Notícies

Què és?

Programa d’actualització científica de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i Fundació “la Caixa” per a mestres d’educació infantil i primària que fomenta l’experimentació, la indagació i la descoberta per estimular la curiositat i l’interès per la ciència a l’alumnat.

Què s’ofereix?

Una formació d’actualització científica per a mestres d’educació primària, obert a mestres d’infantil, que vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació primària.​ A partir de la formació, es proporciona als centres educatius un seguit de recursos i orientacions pedagògiques que ajuden els mestres a implementar metodologies més participatives i creatives a l’aula.​ Aquests recursos permeten la realització de petits treballs de recerca i de pràctiques experimentals per part de l’alumnat.​

El programa consta de 30 hores de formació reconeguda pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.​

Temàtica del curs 2024/2025: Investiguem les relacions entre els éssers vius

Enllaç a la inscripció: 

GIRONA

TARRAGONA

LLEIDA

Com s’organitzen les formigues en un formiguer? S’espanten igual de nosaltres les diferents espècies d’ocells que viuen al pati? Com es comporten els grills quan els col·loquem en un territori nou? Quins tipus de relacions hi ha entre els organismes que viuen en un bosc o en una bassa? Què els passa a les fulles i les branques que cauen a terra? Com és que quasi no trobem animals morts quan passegem pel bosc? Com és que hi ha plantes que poden viure en llocs que hi plou molt i d’altres que viuen en llocs que hi plou molt poc? Podrien tornar a viure a Catalunya els llops? 
Aquesta nova edició de Petits Talents Científics servirà per refrescar els nostres coneixements científics sobre les relacions entre els éssers vius i el medi i sobre el comportament animal, i oferirà recursos didàctics i propostes per dissenyar situacions d’aprenentatge que condueixin l’alumnat a construir explicacions de fenòmens quotidians relacionats amb el comportament dels animals i les relacions entre els éssers vius i el medi on viuen, a través de la investigació científica. 

Objectius

La proposta Investiguem sobre les relacions entre els éssers vius té un triple objectiu:   

  • Dissenyar situacions d’aprenentatge que parteixin de fenòmens quotidians vinculats amb el comportament dels animals o amb les relacions entre els organismes i el medi, i que es desenvolupin a partir de projectes d’investigació autèntics. 
  • Actualitzar els coneixements científics i didàctics que els docents de primària necessiten per portar a terme situacions d’aprenentatge en què s’impliqui l’alumnat en processos d’investigació autèntics. 
  • Presentar les investigacions realitzades en un congrés de ciència infantil. 

Continguts

  • Investiguem sobre el comportament dels animals: estratègies generals i casos particulars (formigues, grills i ocells). 
  • Investiguem sobre el concepte d’hàbitat i sobre les adaptacions que permeten als organismes vius habitar en un determinat entorn. 
  • Investiguem sobre les relacions entre els organismes vius d’un ecosistema: xarxes de relacions, cicle de la matèria i dinàmica de poblacions.