La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) organitzen el 12è Premi de Comunicació Científica Audiovisual anomenat X(p)rimenta 2022.
Aquesta convocatòria s’adreça a alumnes i a docents que vulguin fer un experiment científic i enregistrar-lo en vídeo, amb dos objectius: divulgar un principi científic o tecnològic vinculat al currículum dels ensenyaments de primària, secundària, batxillerat o cicles formatius, i aprendre a usar les bases del llenguatge audiovisual.
X(p)rimenta vol continuar prioritzant la qualitat dels vídeos presentats per les escoles, tant pel que fa al contingut dels experiments com als aspectes formals de realització dels vídeos. Per això, encoratgem a les escoles a presentar filmacions amb un bon nivell de qualitat d’imatges, de so i d’edició. També volem promoure els experiments senzills i originals. Vegeu en aquest sentit les següents Recomanacions per a millorar la qualitat dels vídeos.
Enguany volem convidar els participants a compartir a les xarxes socials fotografies del making of del vídeo experimental amb:
– l’etiqueta #Experimenta2022
– el títol del vídeo
– el nom del centre educatiu
– el nivell educatiu (primària, secundària o batxillerat/cicles formatius)
– l’àrea temàtica (física, geologia, química, biologia, tecnologia i enginyeria, totes les àrees)
PREMIS, MENCIONS I FINALISTES
Es concediran tres premis als millors vídeos presentats, un per a cada categoria (primària, secundària, i batxillerat/cicles formatius).
Per cada una de les categories els premis consisteixen en:
Centre educatiu:
El centre educatiu del qual forment part els grups premiats rebrà:
– Un xec regal valorat en 500€ per bescanviar-lo en una empresa especialitzada en material escolar científic ofert per l’empresa Telstar (https://www.telstar.com), Ercros (http://www.ercros.es).
– Una micropipeta i una caixa de puntes ofert pel Centre Tecnològic Leitat (https://www.leitat.org).
– Una impresora HP OfficeJet Pro 9022e Multifunción ofert per l’empresa HP (https://www.hp.com/).
– Un diploma en reconeixement a la seva tasca educativa.
Alumnat:
Cada estudiant que hagi participat en el vídeo guanyador d’una de les tres categories premiades rebrà:
– Un lot de fruits secs ofert per l’empresa Frit Ravich (https://www.fritravich.com/).
– Un bolígraf personalitzat amb el seu nom imprès amb 3D ofert pel Centre Tecnològic Leitat (https://www.leitat.org).
– Una impresora HP tango ofert per l’empresa HP (https://www.hp.com).
– Visita guiada a una empresa/fàbrica de cosmètica i/o perfums al grup aula d’un dels grups d’alumnes guanyadors ofert pel Beauty Cluster Barcelona (https://beautyclusterbarcelona.com/)
– Taller experimental de creació de cosmètics i/o perfums al grup aula d’un dels grups d’alumnes guanyadors ofert pel Beauty Cluster Barcelona (https://beautyclusterbarcelona.com/)
– Un lot experimental de robòtica educativa ofert per l’empresa Ro-botica (https://www.ro-botica.com/).
Primària: Thirsty Plant Kit https://www.ro-botica.com/Producto/Tech-Will-Save-Us/
Secundària: Synth Kit Sintetizador https://www.ro-botica.com/Producto/Tech-Will-Save-Us-Synth-Kit-Sintetizador/
Batxillerat i Cicles Formatius: Placa controladora ARDUINO UNO Rev3 https://www.ro-botica.com/Producto/Placa-ARDUINO-UNO/
– Una activitat científica organitzada per:
Pendulum, Associació per a la Difusió del Coneixement Científic, ofereix una conferència experimental al grup aula d’un dels grups d’alumnes guanyadors (http://www.pendulum.es/).
MMACA, Museu de les Matemàtiques de Catalunya, ofereix una visita guiada a un grup d’alumnes a la seva seu de Cornellà de Llobregat (https://mmaca.cat/).
Taller de biologia al grup aula d’un dels grups d’alumnes guanyadors (https://www.exponensbiology.com/)
Nota: Al grup guanyador de cada categoria se li adjudicarà una de les tres activitats científiques anteriors, la qual la podran gaudir amb el grup classe que en formen part. En el cas que les persones participants dels vídeos fossin de classes diferents, s’haurà de formar un grup entre 20 – 25 alumnes.
– Un diploma en reconeixement a la seva participació.
Professorat:
L’equip docent responsable dels grups premiats rebrà un diploma en reconeixement a la seva tasca educativa.
Mencions
L’alumnat que hagi participat en els vídeos amb menció especial rebrà:
– Una entrada doble per visitar el museu de ciències CosmoCaixa de Barcelona combinada amb una sessió pel Planetari (https://cosmocaixa.org/ca/).
– Un diploma en reconeixement a la seva participació.
Centre educatiu i professorat responsable dels vídeos premiats rebran:
– Un diploma en reconeixement a la seva tasca educativa.
Pel que fa a l’alumnat que hagi participat en els vídeos finalistes rebrà un diploma en reconeixement a la seva participació
Els vídeos guardonats amb premis i mencions seran penjats a Recerca en Acció per tal que serveixin d’exemple a qualsevol persona interessada i alimentin la base de dades d’experiments del portal.
LLIURAMENT DELS PREMIS I GUARDONS
La llista dels vídeos finalistes està previst es publiqui al portal de Recerca en Acció el 8 de juny de 2022.
L’acte de lliurament dels premis i guardons està previst que tingui lloc presencialment del 13 al 17 de juny de 2022 a l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) del Campus Diagonal-Besòs de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Tanmateix, si les condicions sanitàries causades per la COVID19 no permetessin realitzar l’acte, el lliurament dels premis i guardons es faria telemàticament.
COM PARTICIPAR-HI?
Llegiu-ne les bases, on trobareu els detalls. El termini es clou el dia 13 de maig de 2022.
X(p)rimenta 2022 compta amb el patrocini principal de Telstar i d’Ercros; el patrocini de Frit Ravich, del Centre Tecnològic Leitat, d’HP, de Beauty Cluster i de Ro-Botica; el suport de Pendulum i el MMACA; i la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya; l’EduCaixa.Fundació “la Caixa” i l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) – Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).
Organitzadors:
Amb el patrocini principal:
Amb el patrocini:
Amb el suport:
Amb la col·laboració: