Notícies

Més de 200 científiques debaten avui com impulsar la presència de la recerca a l’escola tot trencant estereotips de gènere

30 gener 2020 | Notícies

Per segon any consecutiu, el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) avancen la celebració del Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència (11 de febrer), organitzant una trobada de les científiques i tecnòlogues que participen al programa 100tífiques amb professionals de l’educació, on compartiran metodologies i experiències per tal d’impulsar la presència de la recerca avançada i la innovació tecnològica a l’escola. La trobada té també l’objectiu de visibilitzar el col·lectiu de dones investigadores que treballen en centres de recerca públics, universitats i empreses privades i posar en valor el seu potencial com a referents per a despertar noves vocacions científiques entre les nenes i els nens. Complementàriament, la trobada es planteja com una oportunitat “inspiradora” de nous desenvolupaments professionals.
“La missió de la ciència és aprofundir en el coneixement per millorar la societat i la vida de les persones. Això les científiques ho fan cada dia en els seus laboratoris de centres públics i empreses privades, però també hi ha altres àmbits on el seu coneixement i expertesa pot fer grans aportacions. Un d’aquests àmbits és l’educació. El nostre objectiu és promoure la implicació de les científiques en aquesta tasca, ja sigui de manera puntual, a través iniciatives com 100tifiques, o obrint la possibilitat que vegin l’aula com un nou àmbit de desenvolupament professional en la seva carrera”, explica Núria Bayó, responsable de Programes Acadèmics del BIST. La trobada d’avui aplega quasi la totalitat de les 180 científiques de 18 entitats de recerca —que inclouen els set centres BIST— i de 10 empreses que el proper 11 de febrer oferiran 166 xerrades a escoles de tota Catalunya dins del programa 100tífiques. Però s’hi ha sumat també prop d’un centenar d’altres investigadores, fins a aplegar el col·lectiu de 250 dones científiques que avui es donen cita al PRBB.
Caterina Biscari, directora del Sincrotró Alba, i Elena Díaz Celorio, cap d’una de les línies de recerca estratègica de l’empresa B·Braun, obriran el programa de la BIST Trobada de 100tífiques compartint l’impacte que l’escola va tenir en el desenvolupament de la carrera que les ha portat al lideratge en recerca.
El programa inclou també sengles sessions formatives sobre comunicació efectiva amb perspectiva de gènere i sobre estratègies per captar l’atenció dels alumnes a l’aula i despertar el seu interès per la ciència, i una taula rodona on investigadores ara dedicades a l’educació i a la divulgació científica i mestres compartiran les seves reflexions i experiències. El programa 100tífiques, que impulsen la FCRI i el BIST amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, mobilitzarà el proper 11 de febrer més de 15.000 alumnes de 6è de primària i de 1r d’ESO, en les 166 xerrades que s’organitzen a escoles de tot Catalunya. L’acte central de la jornada es desenvoluparà a l’Auditori de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), un centre BIST, a Tarragona, amb la intervenció de les investigadores Lucía Moran, de l’ICIQ, i Pilar Salvà, de BASF Tarragona.
Segons la Unesco, només un 37% de dones opta per seguir carreres STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). “Apropant les científiques a l’escola volem promoure no només que hi hagi més noies que cursin carreres STEM, sinó inspirar-les perquè es vegin a elles mateixes com el que poden ser: les líders científiques del futur”, conclou Gabby Silberman, director general del BIST.
Més informació: https://www.donesiciencia.cat/100tifiques/.