Enmig d’una vall pirinenca s’alcen les restes d’una enorme fàbrica de ciment. Es tracta d’una antiga instal·lació que s’apareix al viatger com si fos un esquelet de formes òssies ajagudes a la muntanya, formant una arquitectura antiga amb un aire oníric, una ruïna que juga a confondre’s amb els contraforts de les muntanyes.
Així és la berguedana fàbrica Asland, que dreça la seva arquitectura contundent al paratge conegut com a Clot del Moro, dins la solana de la serra del Cadí – Moixerò, entre la Pobla de Lillet i Castellar de n’Hug. Aquesta indústria va entrar en funcionament l’any 1904, i fins el 1975 es va dedicar a fabricar ciment.
La fàbrica en els seus anys d’esplendor industrial, en ple funcionament.
La fàbrica, esglaonada en 13 pisos, sempre ha destacat per la seva adaptació a la topografia, i per l’ús de la volta catalana sobre armadures metàl·liques de ferro forjat recolzades sobre murs i pilars. Avui dia, el conjunt d’edificis ha estat preservat i restaurat, i allotja un museu que explica la historia i els usos del recinte fabril, i que forma part del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.
Al Museu del Ciment Asland s’exposa la història d’elements constructius tant interessants com ara la volta catalana, el ciment hidràulic, el pòrtland, el morter de calç, la construcció de la fabrica Asland i el procés de fabricació del ciment. A continuació es poden visitar una part de les instal·lacions de l’antiga fàbrica, com ara galeries, cintes transportadores, l’elevador de catúfols, la galeria de la vagoneta, el tren, l’àrea on estaven els tres forns rotatoris, el pla inclinat per pujar el carbó, la sala de la turbina, el taller dels electricistes i el laboratori d’anàlisi. Tot plegat una bona mostra de tecnologia relacionada amb la fabricació industrial i amb la construcció.
Cal pensar que la fàbrica Asland formava part d’un complex més ampli, que incloïa les mines de carbó del massís de Catllaràs, connectades amb la Pobla de Lillet per un funicular aeri amb un sistema de vagonetes penjades i on l’arquitecte Gaudí va construir-hi un xalet per allotjar-hi els treballadors. A més hi arribava un tren, que unia la fàbrica amb Guardiola de Berguedà. Avui dia el ferrocarril ha estat restaurat, i denominat com a Tren del Ciment realitza el trajecte des de Castellar de n’Hug en 20 minuts i al llarg de 3 kilòmetres i mig, envoltat d’un paisatge forestal de mitja muntanya exuberant.
Tot plegat, una visita molt interessant per conèixer de primera mà les tecnologies constructives i de fabricació, per l’arquitectura industrial, el passat fabril català i l’entorn ferroviari dins uns paratges de muntanya que formen part del Parc Natural del Cadí-Moixeró.
David Segarra