Notícies

Programar als 4 anys

21 abril 2015 | Notícies

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) ha participat en un col·loqui sobre robòtica organitzat pel Consolat dels Estats Units d’Amèrica a Barcelona.

 
El passat dia 20 d’abril, el Consolat dels Estats Units d’Amèrica van organitzar el col·loqui ‘Esbarjo digital: introduint la robòtica a l’educació infantil i preescolar’, en el qual la investigadora Marina Bers va presentar els seus treballs amb el robot Kibo, una eina que està permetent que els nens de 4 anys aprenguin a programar d’una forma lúdica i participativa, i en la qual va participar l’FCRi.
Professora de Desenvolupament Infantil i Informàtica a la Tufts University, ubicada a Boston, Bers va exposar que als 9 o 10 anys els nens ja han decidit si tenen un interès prou gran per la ciència i la tècnica, mentre que les activitats de robòtica i de programació es fan sobretot a partir dels 10 anys. En la seva opinió, doncs, cal fer aquestes activitats abans si volem interessar els nens per la tecnologia. Marina Bers també creu que el currículum a primària se centra en excés en les ciències naturals.
Aprendre a programar vol dir aprendre de manera sistemàtica i seqüencial a resoldre problemes, segons aquesta investigadora. Però això no està contraposat amb la idea de joc. La manera com es fa servir el robot Kibo és amb els nens jugant com si fossin al parc infantil, col·laborant entre ells, movent-se…
Per programar el robot, els nens tenen diversos cubs. Per programar 1 seqüència han de posar primer un cub verd (inici) i al final un cub vermell (final). Entremig poden posar un cub blau (moviment), un cub groc (llum) i un de taronja (so). Si fan això el robot es posarà en marxa, es mourà, després encendrà el llum i finalment farà un soroll. Les instruccions s’introdueixen al robot ja que cada cub té un codi de barres.
Aquesta programació la fan nens a partir de 4 o 5 anys. A mesura que els nens es fan grans hi ha cubs més complexos, com uns que “multipliquen” els efectes del moviment.
Ara mateix aquest robot l’apliquen unes 100 escoles als Estats Units. Els centres docents integren la robòtica al currículum de manera transversal, no en una assignatura sinó en forma de projectes, sobretot a ciències socials.
Més informació a Kinderlabrobotics