Notícies

Un llibre de Jordi Mazón recull 28 experiments per a joves

24 octubre 2014 | Notícies

El llibre Un submarí d’aire i altres experiments acabarà de destruir per sempre el mite que cal un laboratori ben equipat amb aparells i reactius per a fer experiments científics.

A vegades si, es clar, però en altres casos n’hi ha prou amb una ampolla, uns clips i una canya per jugar amb la gravetat, la pressió o l’electricitat. Jordi Mazón, professor de física aplicada a la UPC, és un expert a l’hora de realitzar experiments low cost, com a ell li agrada dir.  En aquest llibre, editat per Cossetània,  ha reunit 28 exemples d’experiències sobre l’electricitat, el magnetisme, l’aire, la densitat dels cossos, les forces i pressions i el calor. El text de cada experiment respon a quatre preguntes: què volem demostrar? Què necessitem? Com ho fem? Per què i què ha passat?
Es tracta d’experiments interessants per a la curiositat de qualsevol persona, però alhora adaptats al curriculum de primària i d’ESO. I està ple de coses sorprenents. Amb només un regle de 30 centímetres i un paper de diari en tenim prou per posar en evidencia que la força de l’atmosfera és superior a la que podem fer amb el nostre braç. També podem fer entrar ous dins de recipients per on no sembla que hi puguin entrar, crear corrents tèrmiques, construir submarins i molts altres efectes, tant sols armats amb embuts, plastilina, cordills, pilotes, paper, aigua, cinta, tisores, taps i altres elements de similar tecnologia.  I molt important: de cada experiment tenim una interpretació científica que ens permet entendre perquè passa el que passa.
En definitiva: compreu-lo. Val la pena, de debò. A  Un submarí d’aire i altres experiments no hi trobareu les típiques “definicions de llibre” sinó una cosa molt més important: les instruccions necessàries per entendre el món on vivim. O si més no una part d’aquest món.  És un llibre barat (10,50 euros), ben estructurat, que fa de bon llegir i que explica bé les coses. Als mestres i professors els hi serà útil per empènyer la ciència del món de les definicions llegides al domini de les experiències viscudes. A veure si entre tots aconseguim convertir la ciència en una experiència accessible, que serà  la millor manera d’aconseguir que formi part del bagatge cultural de tothom.
David Segarra